منظور از شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز چیست؟

شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز با اسم CTA ها نیز فعالیت دارند که دارای مجوزهای لازم برای ارائه خدمات و ارزیابی مالیاتی می باشند. این شرکت ها یک نوع پل ارتباطی بین افراد و شرکت های مختلف با سازمان های مالیاتی هستند. این موسسات به صورت اختصاصی در زمینه مالیات و خدمات مربوط به آن فعالیت می کنند. هدف اصلی این مراکز ارائه مشاوره و خدمات لازم برای افزایش بازده و سرمایه گذاری شرکت ها و مراکز مختلف اقتصادی است.

وظایف شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز چیست؟

با توجه به آیین نامه ۲۶ قانون اجرایی سازمان مالیاتی که در سال ۱۴۰۱ به تصویب رسیده است، شرکت های واجد شرایط که از شرایط عنوان شده در آیین نامه برخوردارند، می توانند تقاضای خود را به صورت کتبی به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند. این شرکت‌ها بعد از تایید از طرف کارشناسان مربوطه، باید برای دریافت مجوز اقدام کنند که در ادامه به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت. این شرکت ها بعد از گرفتن مجوز، اقدام به ارائه خدمات گوناگون می کنند و وظایفی را بر عهده دارند. از مهمترین این وظایف می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • تعیین تصمیمات مالیاتی مهم برای شرکت ها و موسسات تجاری
  • طراحی و توسعه انواع سیستم های حسابداری مختلف
  • تهیه و طراحی اظهارنامه های مالیاتی
  • ارزیابی دقیق مالیاتی
  • ارائه خدمات مشاوره در زمینه مالیات بین المللی
  • مشاوره برای مالیات و امور مالی شرکت های مختلف

انواع شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز

در آیین نامه سازمان مالیاتی، انواع شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز معرفی شده اند. سازمان مالیاتی برای پیگیری کارهای مالیاتی شرکت ها و سازمان ها یا افراد حقیقی، از این شرکت ها استفاده می کند. شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی در سه گروه تقسیم بندی می شوند که هر کدام مجوز خاصی داشته و توانایی انجام برخی از کارها را دارند. در ادامه به بررسی بیشتر هر کدام از این شرکت ها خواهیم پرداخت.

  • شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز در گروه اول در زمینه های صدور، جمع آوری، نگهداری فاکتورها، صورتحساب فروش و ارائه بسیاری از خدمات دیگر به سازمان مالیاتی کشور فعالیت می کنند. این شرکت ها توانایی نظارت بر عملکرد و ارائه خدمات به خود و سایر مراکز را دارند.
  • شرکت های فعال در گروه دوم در زمینه آموزش امور مالیاتی به مراکز مختلف، بررسی قانون پایانه های فروشگاهی و سازمان ها فعالیت می کنند. این شرکت‌ها شرایط ارائه خدمات و نظارت عملی را ندارند و تنها می‌توانند در زمینه آموزش به مراکز و نظارت بر یادگیری آنها فعال باشند.
  • وظیفه شرکت های مالیاتی نوع سوم نیز مشاوره مالیاتی، انجام کارهای حسابداری، کمک به مراکز برای تنظیم و ارسال اظهارنامه های مالیاتی است. این شرکت ها می توانند در نگهداری دفاتر مالیاتی نیز به شرکت ها و سازمان ها کمک کنند.

شناسایی شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی

شناسایی شرکت های معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی

شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز توسط اطلاعیه ای که از طرف سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شده است، شناسایی می شوند. این سازمان در جهت اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان که در سال ۹۸ تصویب شده، متناسب با آیین نامه ۲۶ ماده قانون فروشگاهی و سامانه مودیان، برای شناسایی این شرکت ها که دارای مجوز نیز می باشند، اقدام کرده است.

صدور مجوز برای فعالیت شرکت های معتمد مالیاتی

استفاده از خدمات شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز برای کسب اطمینان از عملکرد درست شرکت ها و مراکز مختلف در اجرای قوانین مالیاتی است. این شرکت ها باید در ابتدا درخواست خود را به صورت کتبی به سازمان مالیاتی کشور ارائه دهند. اگر با توجه به قوانین موجود در آیین نامه سازمان مالیاتی مورد تایید قرار گرفته و شرایط لازم را داشته باشند، می توانند مجوز لازم را دریافت کنند. این شرکت ها با ارائه انواع خدمات اجرایی و آموزشی، می توانند سازمان مالیاتی کشور را همراهی کنند.

آیین نامه ۲۶ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

طبق این آیین نامه برخی از افراد موظف هستند که نسبت به شناسایی شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز اقدام کنند. در این آیین نامه عنوان شده است که سازمان مالیاتی در جهت انجام بهتر و مطمئن‌تر برخی از امور، می‌تواند از شرکت‌های معتمد استفاده کند. مهمترین مواردی که در این آیین نامه به عنوان وظیفه شرکت های معتمد عنوان شده، شامل موارد زیر می باشند.

  • صدور صورتحساب های الکترونیکی و ثبت دقیق معاملات در سامانه های الکتریکی
  • کسب اطمینان از انجام تکالیف قانونی توسط شرکت ها
  • ارائه خدمات آموزشی و مشاوره های فنی و غیر مالیاتی به شرکت ها و سازمان ها
  • پشتیبانی و استانداردسازی تجهیزات مختلف در مراکز و شرکت ها
  • انجام استعلام های لازم

قوانین مختلفی در ارتباط با شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز وجود دارند که تعرفه ها و نوع اجرای این قوانین توسط قوانین موجود در آیین نامه مالیاتی مشخص می شود. شرکت های فعالی که به عنوان معتمد مالیاتی فعالیت دارند باید تمام قوانین آیین نامه را مطالعه کرده و با آن آشنایی داشته باشند. نظارت بر اجرای درست این قوانین نیز بر عهده کارگروه مشخص شده است. این کارگروه موظف است که هر شش ماه یکبار گزارش‌های مربوط به عملکرد سازمان و شرکت‌های معتمد را به کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه کند.

نتیجه گیری

شرکت های معتمد مالیاتی دارای مجوز که توسط سازمان مالیاتی کشور مشخص شده اند، دارای شرایط لازم برای همکاری با سازمان مالیاتی هستند. این شرکت ها درخواست خود را به صورت کتبی اعلام می کنند تا برای تعیین یک شرکت معتمد مورد بررسی قرار گیرند. در صورتی که شرایط این مراکز با قوانین موجود در آیین نامه هماهنگی داشته باشد، با توجه به نوع خدماتی که ارائه خواهند کرد، به آنها مجوز نوع اول، دوم یا سوم ارائه می شود. این شرکت ها تاثیر بسیار زیادی روی اجرای درست قوانین مالیاتی و آموزش آن به مراکز حقیقی و حقوقی دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *